پمپ وکیوم خشک

پمپ وکیوم خشک یکی دیگر از انواع پمپ خلاء می باشد که در سیستم کاری خود از روغن برای روانکاری و خنک کردن سیستم وکیوم بی نیاز می باشد .

تکنولوژی پمپ وکیوم خشک علی الخصوص پمپ وکیوم شیمیایی پیچ متغییر، علاوه بر مزایای و خصوصیات فراوان ، سطح کاربری بسیار گسترده ای دارد.

به دلیل عدم نیاز به روغن در هیچیک از مراحل وکیوم، بزرگترین و برترین ویژگی این دسته از پمپ وکیوم نیز در همین خاصیت می باشد .

ایمنی بالا، طراحی ساده و خاص و عملکردی بسیار قابل اطمینان و مقرون به صرفه از ویژگی های پمپ وکیوم خشک می باشد که نتیجه آن بهداشتی بودن آن می باشد .

پمپ وکیوم خشک برای آب بندی، روغنکار و عملیات خنک سازی در فرایند وکیوم و ایجاد خلاء هیچ نیازی به روغن، آب و یا هر گونه مایع اضافی ندارند .

به همین دلیل وکیوم خشک برای ایجاد خلاء پسابی تولید نمیکنند و هزینه ای برای خرید روغن وکیوم و آب نداشته و از این رو صرفا مصرف راق پایینی داشته و هزینه های بالای تصفیه را نیز از بین می برند .

نحوه عملکرد و ساختار پمپ وکیوم خشک

برای در ک بهنر و آشنایی با ساختار و نحوه کارکرد وکیوم خشک ، شکلزیر را مشخص کردن شماره هایی برای شناسایی بهتر اجزا آن ارائه نموده ایم .

پمپ وکیوم خشک

به طور کلی ساختار پمپ وکیوم خشک از دو روتور مارپیچ شکل تشکیل شده است به موازات یگدیگردر درون محفظه ای قرار گرفته اند که این دو مارپیچ با شماره های 1 و 2 بر روی شکل مشخص شده اند .

در زمان کارمرد این دو مارپیچ با سرعت بسیار بالایی به صورت کاملا همزمان و یکسان با یکدیگر حرکت نموده و هیچ گونه تماسی نیز با یکدیگر ندارند .

حرکت این دو مارپیچ در جهت مخالف اما همزمان و با سرعت بسیار بالایی (شکل 3)می باشد که همین نوع حرکت باعث می شود که میزانی گاز که از طریق ورودی پمپ وکیوم خشک(شکل 5) وارد محفظه شده و مکش شده در ورودی محبوس شود .

این میزان گاز محبوس شده به دلیل ادامه حرکت پر سرعت مارپیچ ها متراکم تر شده و به مرور به سمت خروجی وکیوم یا اگزوز(شکل 6) هدایت گردد .

این عل انتقال از طریق کانال خروجی که بر روی شکل با عدد 7 مشخص شده هدایت و به کانال اگزوز راهنمایی می شوند و باعث حرکت گاز به سمت خروجی می شوند .

اما به دلیل شکل خاص و دیواره های استاتور با ساختاری شبیه شمل 9 که مانند پیچ های مخلوط کننده می باشد، محفظه های فشرده سازی به شکل 4 تشکیل می دهند که وظیفه اصلی انتقال گاز را بر عهده دارند .

بین گام های طراحی شده بر روی مارپیچ و استاتور قاصله ای بسیار کم وجود دارد که دلیل آن حصول اطمینان از عدم وجود نشتی معکوس یا برگشت گاز به سمت ورودی می باشد .

به این معنی که وکیوم به هیچ وجه نباید در فرایند ایجاد خلاء گاز مکش شده از ورودی را ره که از طریق کانال انتقال به خروجی هدایت می نماید، مجددا به ورودی باز گرداند .

به همین دلیل ساختار روتور و گام مارپیچ ها به گونه ای طراحی شده که از هر گونه نشتی و بازگشت گاز به ورودی کاملا جلوگیری نموده و این عمل را غیر ممکن می سازد .

جریان معکوس گاز های پمپاژ شده توسط طول پمپ وکیوم خشک و با تعداد گام مارپیچ ها و با فاصله بسیار کم متوقف می شوند .

در برخی از پمپ وکیوم خشک موجود درد بازارصفخات فشرده سازی گاز تعبیه شده که هنگامی که شیر خروجی یا پورت برای اولین بار در جریان این بازگشت قرار می گیرد، یک فرایند انبساط معکوس گاز به اخل مارپیچ ها رخ می دهد .

این میزان گاز متراکم شده به سرعت از بین می رود به این دلیل که حجم گاز با حرکت و شکل خاص گام مارپیچ ها به تدریج به عدد صفر نزدیک می شوند .

فرایند جریان معکوس گاز در اولین مرحله از طریق طول سیل های آببندی در نوک گام روتور کنترل می شود که اولین مرحله شروع وکیوم می باشد .

این سیل بندی که در محوطهای وسیع و در مجاورت استاتور پمپ وکیوم خشک ایجاد می شود باعث عدم ایجاد نشتی و به حداقل رسیدن آن می شود .

فشار نهایی در پمپ وکیوم خشک در انواع مدل های موجود عددی پایین تر از .01 torr (0.01 mBar) می باشد که در مقایسه با وکیوم روغنی بالاتر می باشد .

وکیوم خشک مارپیچ متغییر

اما پمپ وکیوم خشک دارای نوعی از مارپیچ می باشد که اصطلاحا گام متغییر بوده و و با تغییر گام گاز فشرده شده و قبل از تخلیه و خروج گاز از اگزو، فشرده سازی بالاتری انجام می شود .

این عمل باعث می شود تا بار گرمایی به طور مساوی در بین روتور ها تقسیم شده و در طول روتور نیز میزان گرما به طور یکسان القاء می شود .

در مدل تک گام ، عمل متراکم سازی در نیمه دور آخر صفحه یا دریچه فشرده سازی با میزانی انحراف در افزایش دمابه سمت خروجی ، باعث افزایش میزان متراکم سازی می شود .

در پمپ وکیوم خشک درجه حرارت باید به اندازه ای بالا باشد که از تراکم هوا ممانعت به عمل آمده و به اندازهای پایین باشد که احتراق و پلیمریزاسیون صورت نگیرد.

این به این معنی است که درجه حرارت گاز در داخل وکیوم باید به میزانی متعادل و ایمن تعیین شده و نگهداری شود تا از آسیب به مجموعه وکیوم جلوگیری شود .

خنک سازی وکیوم خشک

عملیا خنک سازی پمپ وکیوم خشک از طریق بدنه یا پوسته به شکل 8 انجام می وشد که بستگی به حلقه های بسته مستقیم و یا غیر مستقیم بدنه خواهد داشت .

این سیستم خنک کنندگی دارای مزایای فراوانی می باشد که اولین آن عدم تماس آب یا هرگونه مایعی با مجموعه وکیوم می باشد که به دلیل کیفیت پایین آب در فرایند خنک سازی، بدنه دچار خوردگی و رسوب نخواهد شد .

هنانظور که در شکل پیداست، در ناحیه شماره 10 شکل، یک پورت بالاست گاز تعبیه شده که به گرم شدن سریع پمپ و همچنین خشک کردن پمپ زمانی که مرطوب شده باشد کمک می نماید .

همچین از طریق این پورت بالاست گازی، بخار قابل اشتعال از مجموعه وکیوم خارج شده و به تمیز کردن مواد جامد جذب شده توسط پمپ وکیوم خشک بویژه در زمان شستشوی حلال ها کمک می نماید .

کنترل حرارتی در پمپ وکیوم خشک

برای فزایش سطح ایمنی و اثربخشی وکیوم خشک، وجود فرایند شیمیایی در وکیوم خشک بسیار ضروری و مورد نیاز می باشد .

در پمپ وکیوم که برای تولید معینی از خنک سازی و کاهش دما تعریف شده باشد، ممکن است بخارات تهاجمی متراکم شده که باعث خوردگی می شوند، باعث آسیب به وکیوم و سیل ها شوند.

این آسیب رسانی در طول مدت زمان طولانی واقعا جدی و جبران ناپذیر می باشد که به بخارات اجازه متراکم سازی در فاز مایع داده شود .

برعکس این فرایند اگر میزان دمای پمپ وکیوم خشک در زمان کارکرد بیش از حد باشد، واکنش های ناخواسته ای از قبیل پلیمریزاسیون یا احتراق خودکار صورت می پذیر.

اثرات منفی اشاره شده فوق را می توان از طریق تقویت پوسته وکیوم تا حدی کاهش داد اما هرگز نمیتوان به آن صد در صد اطمینان کرد.

برای افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان پمپ وکیوم خشک می توان ویژگی هایی را به آن اضافه نمود که یکی از آن ها سیستم شستشوی حلال برای تمیز نگاه داشتن مکانیسم پمپاژ می باشد .

کاربری پمپ وکیوم خشک

به دلیل ساختار بسیار ساده و در عین حال پیچیده وکیوم خشک، این دسته وکیوم ها بسیار قابل اطمینان و تمیز داند و بالاترین دلیل استفاده از آن ها عدم وجود آلودگی می باشد .

همچنین به دلیل عدم استفادهاز روغن و مایعات و مواد آلی و همچنین مواد معدنی و انواع حلال ها ، خوردگی و پوسیدگی در این نوع وکیوم ها صفر می باشد.

استفاده از وکیوم خشک در کاربری های زیر فراوانی بالایی دارد :

  • تقطیر از نوع معمولی، مسیر کوتاه و مولکولی

  • خشک کردن فیلتری و خشک کردن ترانسفورماتور

  • برج های تبخیر

  • تصفیه خانه ها

  • خلاء خانگی ، ازمایشگاهی و خلائ در گلخانه های آزمایشگاهی

  • سرویس های دوره ای راکتور

  • بازیابی انواع حلال

  • انتقال و جابجایی گاز های خطرناک

فروشگاه توان پمپ به عنوان فروشنده و وارد کنند انواع پمپ وکیوم خشک در برندهای Sparmax ، اطلس و … عرضه این محصول پرکاربرد را در ایران بر عهده دارد .

برای  دریافت مشاوره فنی، خرید و سفارش این محصولات، لطفا با شماره 33951365 تماس حاصل فرمایید