پمپ وکیوم آب در گردش

پمپ وکیوم آب در گردش یک پمپ جابجایی مثبت یا Positive Displacement Pump  با چرخش مثبت مایعات برای خنک سازی پمپ وکیوم می باشد .

در پمپ وکیوم روغنی برای خنک سازی پمپ از روغن استفاده می شد و در وکیوم خشک از هوا برای خنک سازی وکیوم استفاده می شود اما در وکیوم آب در گردش، از مایعات و بطور عام آب برای خنک سازی وکیوم استفاده می شود .

پمپ وکیوم آب در گردش

از  پمپ وکیوم آب در گردش به طور عام به عنوان پمپ های خلاء استفاده می شود اما می توان به عنوان کمپرسور برای انتقال گاز نیز مورد استفاده قرار گیرد .

عملکرد پمپ وکیوم آب در گردش

عملکرد Liquid Ring  Pump مانند پمپ پره دوار می باشد با این تفاوت که در این نوع پمپ وکیوم ، پره ها جزئی جدایی ناپذیر از روتور هستند .

این پره ها باعث چرخش مایع یا اصطلاحا رینگ مایع می شوند و باعث می شوند تا عابیق بندی و فشره سازی گاز و هوا از این حلقه مایع ایجاد شده ، تولید گردد .

پمپ وکیوم آب در گردش در طراحی به دلیل وجود آب در گردش به طور مداوم، دارای حداقل اصطحکاک می باشند و روتور در ساختار آن ها تنها عضو متحرک وکیوم می باشد .

تنها اصطحکاکی که در پمپ وجود دارد مربوط به محل عایق بندی یا مهر و موم شافت وکیوم می باشد که مانع از خزوج آب از وکیوم می گردد.

اما بخش محرک پمپ در پمپ وکیوم رینگ مایع همانند دو مدل دیگر نیز از طریق یک الکتروموتور تک فاز یا سه فاز القایی تامین می گردد .

طریقه کارکرد وکیوم آب در گردش

پمپ وکیوم آب در گردش با گردش پروانه ای که به شکل پره ای با صورت نیروی گریز از مرکز در داخل یک سیلندر قرار گرفته ، عملیات فشرده سازی را انجام میدهد .

کارکرد پمپ وکیوم آب در گردش

مایعات یا به طور عام آب وارد پمپ شده و با شتاب نیروی گریز از مرکز، یک حلقه یا رینگ متحرک در داخل محفظه پمپ وکیوم آب در گردش ایجاد می نماید .

این رینگ مایع مجموعه ای از عایق بندی یا اببندی ها در فضای ما بین پره ها ایجاد نموده که محفظهای فشرده شده را تشکیل می دهند .

اما اصل عملیات به دلیل خارج از مرکز بودن محور و چرخش بین پروانه و همچنین محور هندسی شکل ایجاد شده ایجاد می شود که منجر به تغییر حجم چرخش مایعات محصور شده توسط پره ها و حلقه ها می گردد .

گاز و به طور عام هوا، از طریق یک مجرای ورودی در انتهای محفظه پمپ، به داخل پمپ وکیوم آب در گردش کشیده شده و اصطلاحا مکش می شود .

این گاز در محفظه وکیوم فشرده سازی شده تولید شده و توسط حرکت پروانه های دوار و حلقه مایع ایجاد شده، محبوس می گردد .

کاهش حجم گاز ناشی از پرخش پروانه ، رفته رفته گاز را فشرده تر نموده و از طریق کانال خروجی پمپ وکیوم رینگ مایع ، خارج می نماید .

تا اینجای کار ، عملکرد شبیه پمپ وکیوم روغنی یا خشک می باشد اما در خروجی وکیوم آب در گردش، گاز فشرده شده حاوی میزان معینی مایعات می باشد .

این میزان مایعات مخلوط از طریق جدا کننده یا Separator بخار و مایع که در خروجی وکیوم تعبیه شده جدا سازی شده و عمل خلا تکمیل می گردد .

تاریخچه پمپ وکیوم آب در گردش

اولین نوع از انواع وکیوم آب در گردش در سال 1903 توسط شرکت زیمنس شوکرت ابداع و ثبت اختراع گردید که به شکل رینگ مایع عمل می نمودند .

انواع وکیوم های آب در گردش

پمپ وکیوم آب در گردش در دو نوع تک مرحله و دو یا چند مرحله تولید و به بازار مصرف عرضه گردیده اند که تونایی فشرده سازی تا دو مرحله در یک شافت مشترک را دارا می باشد .

در پمپ خلاء رینگ مایع، فشار غایی قابل دستیابی توسط فشار بخار رینگ مایع پمپ وکیوم محدود می شود و با نزدیک شده خلاء ایجاد شده به فشار بخار رینگ مایع، از فشار ظرفیت حلقه باقی مانده به مرور کاسته می شود .

در این مرحله و در نتیجه این عملکرد ، کارایی سیستم کاهش یافته و تراکم گاز ها در خروجی پمپ وکیوم رینگ مایع نیز کاهش می یابد .

پمپ آب در گردش در نوع تک مرحله توانایی ایجاد خلاء در رنج 35 Torr (mm Hg)  یا 47 millibars  معادل 4.7 kPa را دارا می باشند .

اما در نوع دو مرحله ای این میزان در محدوده 35 Torr (mm Hg)، تولید می شود اما با فرض اینکه هوای پمپاژ شدهو رینگ مایع در درجه حرارت آب 15 درجه می باشد .

هوای خشک با درجه حرارتی برابر با 15 درجه سانتی گراد، درجه حرارت مایع بوده و اساس کارکرد استاندارد برای وکیوم رینگ مایع می باشد .

گردش مجدد رینگ مایع

اشره کردیم که در جریان کارکرد پمپ وکیوم آب در گردش، میزانی از آب در گردش از طریق خروجی وکیوم همراه گاز خارج می گردد.

این میزان مایع مخلوط با گاز از طریق جدا کننده ها توسط برخی سیستم ها جدا سازی می شوند و در برخی دیگر از سیستم ها توسط مبدل حرارتی یا برج های خنک کننده، کاهش حراردت داده شده و به محفظه باز گردانده می شوند .

در برخی از سیستم های این چرخش مجدد وابستگی مستقیم به ساختار سیستم، آلایندگی گاز های تولید شده در خروجی و … بستگی دارد .

این میزان آلودگی در صورت قرار گرفتن در چرخه وکیوم و ادامه روند کار به مرور غلیظ سازی شده و در نهایت باعث خرابی و کاهش طول عمر وکیوم می شود .

برای این منظور و اطمینان از امکان بازگشت مایع در سیکل وکیوم، از سیستم های تصفیه در فرایند بازگشت مایعات به ورودی پمپ وکیوم آب در گردش استفاده می شود .

اما در وکیوم های آب در گردش با تکنولوژی غیر چرخشی، مایعات داغ تخلیه شده به عنوان پسماند در سیستم های تصفیه مورد استفاده خارج از وکیوم قرار می گیرند .

دراین حالت از آب خنک تازه برای جایگزینی آب خارج شده از رینگ پمپ وکیوم آبی  استفاده می شود که باعث افزایش مصرف آب اما در مقابل اطمینان از عملکرد سالم سیستم می شود .

امروزه ملاحظات زیست محیطی و لزوم توجه خاص به مصرف بهینه آب در چرخه حیاط، استفاده از این مدل سیستم ها را بسیار محدود نموده است .

این نوع پمپ وکیوم Liquid  watre ring سطح خلایی بالادر سطح 30 mbar ایجاد می نماید و اغلب از آن ها در دستگاه های تولید کاغذ برای آبگیری ، دوغاب و استخارج آب از نمد های پرس استفاده می شود .

نوع دیگر کاربری پمپ وکیوم آب در گردش در بازسازی خاک و در مکان هایی است که آب زیر زمینی آلوده از چاه های آب گرفته می شود .

همچنین از وکیوم آب در گردش در تصفیه نفت، تقطیر خلاء و … به منظور تامین خلاء در فرایند وکیوم استفاده می شود و همچنین در کمپرسور ها در سیستم های بازیافت بخار از آن استفاده می شود .

نوع مایع مورد استفاده در پمپ وکیوم آب در گردش

پمپ وکیوم رینگ مایع توانایی استفادهاز هر نوع مایع سازگار با فرایند وکیوم را دارا می باشد مشروط بر اینکه از خصوصیات فشار بخار  مناسب برخوردار باشد .

در ساختار پمپ وکیوم آبی ، رایج ترین وظیفه آب ، به عنوان درزگیر می باشد اما از هر نوع مایعی برای رینگ مایع می توان استفاده نمود .

فروشگاه توان پمپ وارد کننده انواع پمپ وکیوم آبی اروپایی و چینی در برندهای معتبر برای صنایع و کاربری های مختلف می باشد .

نمایندگی انحصاری واردات تولیدات شرکت ترکیه ای وکیوم آب در گردش PomVak توسط توان پمپ در سراسر ایران انجام می شود .

برای دریافت مشاوره های فنی و خرید پمپ وکیوم آب در گردش لطفا با شماره 33951365 تماس حاصل فرمایید